Halaman

Monday, October 31, 2011

Tak ada gunanya lagi menyesal di kemudian hari

Di sebuah perkampungan yang terpencil..

Nenek: Cu, tolong ambilkan segelas air masak untuk nenek. Nenek dahaga. (dengan suara terketar2 dan seperti serba salah kerana terpaksa menyusahkan cucunya)

Cucu: Ye! (hmm, tak nampak ke yang aku tengah sibuk ni, rungut si cucu di dalam hati)

Nenek: Terima kasih Cu. (sambil tersenyum girang memandang wajah cucunya). Maaf la sebab dah susah kan Cu. Nenek dahaga sangat, tapi nenek tak boleh berjalan.

**sedang asyik membaca artikel di internet, terbaca tentang cerita kesedihan mereka yang telah kehilangan orang yang tersayang. Terasa seperti ada sesuatu yang telah menyentap di sanubari si cucu

Cucu: (Ya Allah, apa nak jadi dengan aku ni. Bila duduk berjauhan, aku rindu kan mereka dan berjanji dalam hati untuk membahagiakan mereka selagi hayat aku masih ada. Tapi baru minta tolong sikit, aku dah merungut macam2. Sedangkan aku bertuah kerana masih memiliki insan yang aku sayang, tetapi kenapa aku tidak menghargai setiap detik dan setiap saat yang Allah kurniakan kepada aku. Ya Allah, aku sungguh bertuah kerana masih mempunyai kesempatan untuk membalas jasa mereka, tapi kenapa aku sia-siakan)

Dah tak ada gunanya lagi kalau menyesal di kemudian hari kerana semuanya akan menjadi kenangan dan tak akan dapat dikembalikan lagi. Hargai lah orang yang anda sayangi selagi mereka ada.

Colour vs Color

Apa beza antara perkataan colour dengan color? Sebenarnya dua2 perkataan ni sama je. Masa zaman sekolah dulu, selalu guna perkataan colour. Tapi bila dah besar ni, kalau nak taip perkataan tu dalam laptop, mesti akan ada garis2 merah.

Sebenarnya colour dengan color, maksudnya sama je.

Color --> US
Colour --> UK


Kadang2 jadi confuse dengan benda ni semua. Kejap guna US, kejap guna UK.

Monday, October 24, 2011

Marco Simoncelli

Pada 23 Oktober 2011, berlaku satu kemalangan maut yang membabitkan pelumba motosikal daripada Itali iaitu Marco Simoncelli,24. Perlumbaan kategori MotoGP Grand Prix Motosikal Malaysia yang berlangsung di Litar Antarabangsa Sepang mengejutkan semua pihak sebab ia membabitkan kemalangan maut.

Simoncelli mengalami kecederaan parah selepas terjatuh di atas litar dan kemudiannya dilanggar dua buah motosikal yang ditunggang oleh Colin Edwards dan Valentino Rossi sehingga menyebabkan topi keledar yang dipakai mangsa, tercabut dan pecah. Selepas dilanggar,kepala Simoncelli terseret di atas litar tersebut.

Mungkin kecederaan yang teruk dibahagian kepala menyebabkan beliau maut.

video

Minggu lepas juga ada kemalangan maut yang hampir sama, tetapi membabitkan pelumba kereta IndyCar, iaitu Dan Wheldon. Kejadian berlaku di litar Las Vegas Motor Speedway.

Tuesday, October 18, 2011

Tip tanggalkan gula-gula getah pada pakaian

Biasa kalau pergi jalan2 kat mana2, mesti ada je chewing gum yang dibuang merata-rata tempat. Kadang2 rasa geram jugak. Tak pasal2 melekat dekat baju atau seluar. Haish!!

Nasib baik la ada cara senang untuk tanggalkan chewing gum ni. Kalau pakaian anda kena gula-gula getah ni, try masukkan pakaian tu dalam peti sejuk yang dekat bahagian sejuk beku selama sejam. Lepas tu boleh la try buang chewing gum tu. Cara ni lebih mudah sebab chewing gum tu dah jadi keras.

Selamat mencuba! (^_^)

Wednesday, October 5, 2011

Charlie oh Charlie..

Ni bukan Charlie PLKN tau. Tapi aku nak cerita pasal serangga Charlie yang kiut miut tu. Badan dia warna oren belang hitam.



Walaupun badan dia kecik macam semut, tapi bisa dia, memang power lah. Pernah kena sekali dengan charlie ni. Pas tu kulit jadi pedih sangat2 macam kena cucuk2 dengan jarum je. Lama jugak la amek masa nak sembuh. Lepas da sembuh, tinggal parut pulak. Tapi sekarang dah hilang, alhamdulillah ^_^

Tuesday, October 4, 2011

Bank Negara Malaysia

Ni mesej yang aku dapat hari ni >>

"Bank Negara Malaysia: Sila berwaspada! Jangan melayani permintaan untuk info kewangan/pemindahan wang melalui panggilan, emel atau SMS yang tidak diduga"


Kes jenayah macam ni dah banyak kali berlaku. Tapi masih ramai lagi yang tak sedar dan tertipu dengan helah mereka yang ingin mengambil kesempatan terhadap kita. Penjenayah tu pandai putar belit sampai kan kita percaya cakap diorang.

Ada satu kes tu, mangsa ni dapat panggilan daripada 'pegawai bank' yang memberitahu bahawa akaun mangsa tidak selamat dan mangsa perlu menukar maklumat dalam akaun dia dengan segera. Kerana dia takut berlaku sesuatu yang buruk, tanpa syak apa2, dia terus bagi kata laluan dan maklumat kepada 'pegawai bank' tu.

Esok tu, baru dia tersedar yang dia dah jadi mangsa penipuan bila wang dalam akaun dia lesap.

p/s: kalau perkara macam ni berlaku pada diri sendiri atau pada sesiapa yang kita kenal, terus pergi bank dan berhubung dengan mereka untuk elak daripada jadi mangsa penipuan.