Halaman

Sunday, November 13, 2011

Cara elak bayi muntah susu yang telah diminum

Selepas memberi bayi minum susu, jangan terus tidurkan bayi anda atau baringkan bayi atas tilam kerana perkara ini boleh menyebabkan bayi anda memuntahkan semula susu yang diminum melalui mulut atau hidung.

Tip untuk elakkan bayi tu muntah ialah dengan membiarkan bayi anda sendawa terlebih dahulu sebelum anda tidurkan bayi atau baringkan atas tilam.

Anda perlu menggosok belakang bayi anda sehingga dia sendawa.



** Jangan beri susu pada bayi dalam keadaan bayi itu baring, atau kata lain nya ialah paras kepala bayi anda sama dengan badan dan kaki. Perbuatan ini boleh membahayakan nyawa bayi anda. Pastikan kepala bayi diangkat sedikit atau ditinggikan sedikit.

Saturday, November 12, 2011

Tip cuci perut lembu

Cara senang untuk cuci perut lembu ialah dengan menggunakan kapur makan. Sapukan kapur tu pada bahagian perut lembu dan biarkan sekejap. Kemudian boleh la gosok perut lembu tu macam nak cuci kain. Boleh juga guna berus atau pisau. Lapisan perut yang kehitam-hitaman tu akan menjadi lebih mudah untuk dibersihkan.

Monday, October 31, 2011

Tak ada gunanya lagi menyesal di kemudian hari

Di sebuah perkampungan yang terpencil..

Nenek: Cu, tolong ambilkan segelas air masak untuk nenek. Nenek dahaga. (dengan suara terketar2 dan seperti serba salah kerana terpaksa menyusahkan cucunya)

Cucu: Ye! (hmm, tak nampak ke yang aku tengah sibuk ni, rungut si cucu di dalam hati)

Nenek: Terima kasih Cu. (sambil tersenyum girang memandang wajah cucunya). Maaf la sebab dah susah kan Cu. Nenek dahaga sangat, tapi nenek tak boleh berjalan.

**sedang asyik membaca artikel di internet, terbaca tentang cerita kesedihan mereka yang telah kehilangan orang yang tersayang. Terasa seperti ada sesuatu yang telah menyentap di sanubari si cucu

Cucu: (Ya Allah, apa nak jadi dengan aku ni. Bila duduk berjauhan, aku rindu kan mereka dan berjanji dalam hati untuk membahagiakan mereka selagi hayat aku masih ada. Tapi baru minta tolong sikit, aku dah merungut macam2. Sedangkan aku bertuah kerana masih memiliki insan yang aku sayang, tetapi kenapa aku tidak menghargai setiap detik dan setiap saat yang Allah kurniakan kepada aku. Ya Allah, aku sungguh bertuah kerana masih mempunyai kesempatan untuk membalas jasa mereka, tapi kenapa aku sia-siakan)

Dah tak ada gunanya lagi kalau menyesal di kemudian hari kerana semuanya akan menjadi kenangan dan tak akan dapat dikembalikan lagi. Hargai lah orang yang anda sayangi selagi mereka ada.

Colour vs Color

Apa beza antara perkataan colour dengan color? Sebenarnya dua2 perkataan ni sama je. Masa zaman sekolah dulu, selalu guna perkataan colour. Tapi bila dah besar ni, kalau nak taip perkataan tu dalam laptop, mesti akan ada garis2 merah.

Sebenarnya colour dengan color, maksudnya sama je.

Color --> US
Colour --> UK


Kadang2 jadi confuse dengan benda ni semua. Kejap guna US, kejap guna UK.

Monday, October 24, 2011

Marco Simoncelli

Pada 23 Oktober 2011, berlaku satu kemalangan maut yang membabitkan pelumba motosikal daripada Itali iaitu Marco Simoncelli,24. Perlumbaan kategori MotoGP Grand Prix Motosikal Malaysia yang berlangsung di Litar Antarabangsa Sepang mengejutkan semua pihak sebab ia membabitkan kemalangan maut.

Simoncelli mengalami kecederaan parah selepas terjatuh di atas litar dan kemudiannya dilanggar dua buah motosikal yang ditunggang oleh Colin Edwards dan Valentino Rossi sehingga menyebabkan topi keledar yang dipakai mangsa, tercabut dan pecah. Selepas dilanggar,kepala Simoncelli terseret di atas litar tersebut.

Mungkin kecederaan yang teruk dibahagian kepala menyebabkan beliau maut.

video

Minggu lepas juga ada kemalangan maut yang hampir sama, tetapi membabitkan pelumba kereta IndyCar, iaitu Dan Wheldon. Kejadian berlaku di litar Las Vegas Motor Speedway.

Tuesday, October 18, 2011

Tip tanggalkan gula-gula getah pada pakaian

Biasa kalau pergi jalan2 kat mana2, mesti ada je chewing gum yang dibuang merata-rata tempat. Kadang2 rasa geram jugak. Tak pasal2 melekat dekat baju atau seluar. Haish!!

Nasib baik la ada cara senang untuk tanggalkan chewing gum ni. Kalau pakaian anda kena gula-gula getah ni, try masukkan pakaian tu dalam peti sejuk yang dekat bahagian sejuk beku selama sejam. Lepas tu boleh la try buang chewing gum tu. Cara ni lebih mudah sebab chewing gum tu dah jadi keras.

Selamat mencuba! (^_^)

Wednesday, October 5, 2011

Charlie oh Charlie..

Ni bukan Charlie PLKN tau. Tapi aku nak cerita pasal serangga Charlie yang kiut miut tu. Badan dia warna oren belang hitam.



Walaupun badan dia kecik macam semut, tapi bisa dia, memang power lah. Pernah kena sekali dengan charlie ni. Pas tu kulit jadi pedih sangat2 macam kena cucuk2 dengan jarum je. Lama jugak la amek masa nak sembuh. Lepas da sembuh, tinggal parut pulak. Tapi sekarang dah hilang, alhamdulillah ^_^

Tuesday, October 4, 2011

Bank Negara Malaysia

Ni mesej yang aku dapat hari ni >>

"Bank Negara Malaysia: Sila berwaspada! Jangan melayani permintaan untuk info kewangan/pemindahan wang melalui panggilan, emel atau SMS yang tidak diduga"


Kes jenayah macam ni dah banyak kali berlaku. Tapi masih ramai lagi yang tak sedar dan tertipu dengan helah mereka yang ingin mengambil kesempatan terhadap kita. Penjenayah tu pandai putar belit sampai kan kita percaya cakap diorang.

Ada satu kes tu, mangsa ni dapat panggilan daripada 'pegawai bank' yang memberitahu bahawa akaun mangsa tidak selamat dan mangsa perlu menukar maklumat dalam akaun dia dengan segera. Kerana dia takut berlaku sesuatu yang buruk, tanpa syak apa2, dia terus bagi kata laluan dan maklumat kepada 'pegawai bank' tu.

Esok tu, baru dia tersedar yang dia dah jadi mangsa penipuan bila wang dalam akaun dia lesap.

p/s: kalau perkara macam ni berlaku pada diri sendiri atau pada sesiapa yang kita kenal, terus pergi bank dan berhubung dengan mereka untuk elak daripada jadi mangsa penipuan.

Thursday, September 29, 2011

Kolej Jati ..... Empire Shopping Gallery

Hari ni ada dua benda yang buat aku terkejut.

Lepas habis je kelas, terus balik bilik. Macam biasa, online la kerja nya bila dah duk kat bilik. (study malas, tp kalu bab online rajin plak,huh)

Tengah tengok2 facebook member, ternampak la satu video yang orang post dekat wall member. Pasal kebakaran dekat Kolej Jati UiTM Shah Alam. Kejadian tu berlaku semalam, pukul 2 pagi.

video

Nasib baik tak ada kemalangan jiwa. Cuma ada la beberapa orang pelajar yang cedera. Harap diorang cepat2 sembuh.

Lepas tu tengah baca komen2, terbaca pulak satu kes letupan di Subang Jaya. Berlaku jam 4 pagi di pusat beli belah Empire Shopping Gallery. Dahsyat jugak kesan daripada kejadian letupan tu. Nasib baik la kejadian tu berlaku awal pagi. So tak ramai la orang kat mall tu.

Sunday, September 18, 2011

Nama lain bagi khinzir

BERIKUT MERUPAKAN NICK NAME LAIN UNTUK BABI ATAU KHINZIR, APABILA ANDA MEMBELI MAKANAN, JIKA DIDALAM INGREDIENTS TERDAPAT SALAH SATU NAMA-NAMA INI,MAKA ANDA PERLU BERHATI-HATI

Pork - Istilah yang digunakan untuk daging babi di dalam masakan.

Swine - Istilah yang digunakan untuk keseluruhan kumpulan spesis babi

Pig - Istilah umum untuk seekor babi atau sebenarnya bermaksud babi muda, berat kurang 50kg

Hog - Istilah untuk babi dewasa, berat melebihi 50kg

Porcine - Istilah yang digunakan untuk sesuatu yang berkaitan atau berasal dari babi. Porcine sering digunakan di dalam bidang perubatan untuk menyatakan penggunaan sumber yang berasal dari babi.

Boar - Babi liar

Sow - Istilah untuk babi betina dewasa yang jarang digunakan

Lard - Lemak babi yang biasanya digunakan untuk membuat minyak masak dan membuat sabun

Bacon - Istilah yang digunakan untuk daging babi salai, atau daging babi yang diperap dengan garam. Istilah bacon juga digunakan untuk daging salai haiwan selain babi

Ham - Daging paha babi yang biasanya telah disalai atau diasapkan.

MENCARI YG HALAL ITU FARDHU

Friday, September 2, 2011

Hilangkan kesan kuning pada gelas

Biasanya kalau kita buat air teh atau kopi dalam cawan yang berwarna putih, mesti akan meninggalkan kesan kuning2 pada gelas tu. Kalau cuci dengan sabun, susah nak tanggalkan warna kuning walaupun dah dicuci berkali-kali.

Ada yang menggunakan klorok untuk memutihkan cawan tersebut. Tapi tak elok la kalau guna klorok sebab klorok kan sesuai untuk pakaian.

Apa kata anda cuba guna ubat gigi. Ambil sedikit ubat gigi dengan menggunakan kain atau tisu, kemudian sapu pada bahagian cawan yang kekuningan. Nanti anda akan nampak hasilnya. Selamat mencuba!

Monday, August 29, 2011

Pinjam laptop~~

Kasim : weh wan, aku nk pnjm laptop ko leh x..,
Wan : pakai aa.. nuh ade atas meja
Kasim : wan, ape pswod laptop ko neh?,
Wan : tak boleh
Kasim : cpat la woi..bgtau aa paswod laptop nie..
Wan : aku kta tak boleh, tak boleh la..
Kasim : kdkot siot ko neh..
Wan : eh kasim, ko nk g mn? td kata na pjm laptop??
Kasim : dh ko xbg paswod cmne aku na pakai..(jeling)
Wan : laa...kan aku da kata...TAK BOLEH.. e2la paswodnye. ==

Saturday, August 27, 2011

Bila nak kahwin?

Semakin meningkat umur, makin ramai yang berhadapan dengan dilema berkaitan jodoh. Pergi mana-mana je, pasti akan ada yang bertanyakan hal tersebut. Ramai yang akan mengalami tekanan dan tidak tahu untuk jawab setiap persoalan yang diajukan.

Di bawah ni ada beberapa jawapan yang boleh kita gunakan untuk menjawab setiap persoalan yang diajukan.

Kenapa lambat kahwin?
Kerana Allah tahu masa yang terbaik untukku

Awak sudah berpunya/dimiliki?
Ya. Kerana setiap orang telah ditetapkan jodoh masing2

Siapa pasangan awak?
Nanti Allah akan perkenalkan kepada semua

Bila awak nak kahwin?
Bila kami sudah disatukan, InsyaAllah jemput datang ke Walimatul urusku nanti

P/S: Janganlah selalu bertanya bila orang tu mahu berkahwin kerana semua rahsia dia, terletak di tangan Allah. Sampai masa, Allah akan membongkarkannya.

Thursday, August 25, 2011

Baca dan renungkan

Jam 6.30 petang.
Mak berdiri di depan pintu. Wajah Mak kelihatan resah. Mak tunggu adik bungsu balik dari sekolah agama.
Ayah baru balik dari sawah.
Ayah tanya Mak, “Along mana?’
Mak jawab, “ Ada di dapur tolong siapkan makan.”
Ayah tanya Mak lagi,” Angah mana?”
Mak jawab, “Angah mandi, baru balik main bola.”
Ayah tanya Mak, “Ateh mana?”
Mak jawab, “Ateh, Kak Cik tengok tv dengan Alang di dalam?”
Ayah tanya lagi, “Adik dah balik?”
Mak jawab, “Belum. Patutnya dah balik. Basikal adik rosak kot. Kejap lagi kalau tak balik juga jom kita pergi cari Adik.”
Mak jawab soalan ayah penuh yakin. Tiap-tiap hari ayah tanya soalan yang sama. Mak jawab penuh perhatian. Mak ambil berat di mana anak-anak Mak dan bagaimana keadaan anak-anak Mak setiap masa dan setiap ketika.
Dua puluh tahun kemudian,

Jam 6.30 petang

Ayah balik ke rumah. Baju ayah basah. Hujan turun sejak tengahari.

Ayah tanya Along, “Mana Mak?”

Along sedang membelek-belek baju barunya. Along jawab, “Tak tahu.”

Ayah tanya Angah, “Mana Mak?”

Angah menonton tv. Angah jawab, “Mana Angah tahu.”
Ayah tanya Ateh, “Mana Mak?”

Ayah menunggu lama jawapan dari Ateh yang asyik membaca majalah.

Ayah tanya Ateh lagi, "Mana Mak?"

Ateh menjawab, “Entah.”

Ateh terus membaca majalah tanpa menoleh kepada Ayah.

Ayah tanya Alang, “Mana Mak?”
Alang tidak jawab. Alang hanya mengoncang bahu tanda tidak tahu.

Ayah tidak mahu tanya Kak Cik dan Adik yang sedang melayan facebook. Ayah tahu yang Ayah tidak akan dapat jawapan yang ayah mahu.

Tidak ada siapa tahu di mana Mak. Tidak ada siapa merasa ingin tahu di mana Mak. Mata dan hati anak-anak Mak tidak pada Mak. Hanya mata dan hati Ayah yang mencari-cari di mana Mak.

Tidak ada anak-anak Mak yang tahu setiap kali ayah bertanya, "Mana Mak?"

Tiba-tiba adik bungsu bersuara, “Mak ni dah senja-senja pun merayap lagi. Tak reti nak balik!!”
Tersentap hati Ayah mendengar kata-kata Adik.

Dulu anak-anak Mak akan berlari mendakap Mak apabila balik dari sekolah. Mereka akan tanya "Mana Mak?" apabila Mak tidak menunggu mereka di depan pintu.

Mereka akan tanya, "Mana Mak." Apabila dapat nomor 1 atau kaki melecet main bola di padang sekolah. Mak resah apabila anak-anak Mak lambat balik. Mak mahu tahu di mana semua anak-anaknya berada setiap waktu dan setiap ketika.

Sekarang anak-anak sudah besar. Sudah lama anak-anak Mak tidak bertanya 'Mana Mak?"

Semakin anak-anak Mak besar, soalan "Mana Mak?" semakin hilang dari bibir anak-anak Mak .
Ayah berdiri di depan pintu menunggu Mak. Ayah resah menunggu Mak kerana sudah senja sebegini Mak masih belum balik. Ayah risau kerana sejak akhir-akhir ini Mak selalu mengadu sakit lutut.

Dari jauh kelihatan sosok Mak berjalan memakai payung yang sudah uzur. Besi-besi payung tercacak keluar dari kainnya. Hujan masih belum berhenti. Mak menjinjit dua bungkusan plastik. Sudah kebiasaan bagi Mak, Mak akan bawa sesuatu untuk anak-anak Mak apabila pulang dari berjalan.

Sampai di halaman rumah Mak berhenti di depan deretan kereta anak-anak Mak. Mak buangkan daun-daun yang mengotori kereta anak-anak Mak. Mak usap bahagian depan kereta Ateh perlahan-lahan. Mak rasakan seperti mengusap kepala Ateh waktu Ateh kecil. Mak senyum. Kedua bibir Mak diketap repat. Senyum tertahan, hanya Ayah yang faham. Sekarang Mak tidak dapat lagi merasa mengusap kepala anak-anak seperti masa anak-anak Mak kecil dulu. Mereka sudah besar. Mak takut anak Mak akan menepis tangan Mak kalau Mak lakukannya.

Lima buah kereta milik anak-anak Mak berdiri megah. Kereta Ateh paling gah. Mak tidak tahu pun apa kehebatan kereta Ateh itu. Mak cuma suka warnanya. Kereta warna merah bata, warna kesukaan Mak. Mak belum merasa naik kereta anak Mak yang ini.
Baju mak basah kena hujan. Ayah tutupkan payung mak. Mak bagi salam. Salam Mak tidak berjawab. Terketar-ketar lutut Mak melangkah anak tangga. Ayah pimpin Mak masuk ke rumah. Lutut Mak sakit lagi.

Mak letakkan bungkusan di atas meja. Sebungkus rebung dan sebungkus kueh koci pemberian Mak Uda untuk anak-anak Mak. Mak Uda tahu anak-anak Mak suka makan kueh koci dan Mak malu untuk meminta untuk bawa balik. Namun raut wajah Mak sudah cukup membuat Mak Uda faham.

Semasa menerima bungkusan kueh koci dari Mak Uda tadi, Mak sempat berkata kepada Mak Uda, "Wah berebutlah budak-budak tu nanti nampak kueh koci kamu ni."

Sekurang-kurangnya itulah bayangan Mak. Mak bayangkan anak-anak Mak sedang gembira menikmati kueh koci sebagimana masa anak-anak Mak kecil dulu. Mereka berebut dan Mak jadi hakim pembuat keputusan muktamat. Sering kali Mak akan beri bahagian Mak supaya anak-anak Mak puas makan. Bayangan itu sering singgah di kepala Mak.

Ayah suruh Mak tukar baju yang basah itu. Mak akur.

Selepas Mak tukar baju, Ayah iring Mak ke dapur. Mak ajak anak-anak Mak makan kueh koci. Tidak seorang pun yang menoleh kepada Mak. Mata dan hati anak-anak Mak sudah bukan pada Mak lagi.

Mak hanya tunduk, akur dengan keadaan.

Ayah tahu Mak sudah tidak boleh mengharapkan anak-anak melompat-lompat gembira dan berlari mendakapnya seperti dulu.

Ayah temankan Mak makan. Mak menyuap nasi perlahan-lahan, masih mengharapkan anak-anak Mak akan makan bersama. Setiap hari Mak berharap begitu. Hanya Ayah yang duduk bersama Mak di meja makan setiap malam.

Ayah tahu Mak penat sebab berjalan jauh. Siang tadi Mak pergi ke rumah Mak Uda di kampung seberang untuk mencari rebung. Mak hendak masak rebung masak lemak cili api dengan ikan masin kesukaan anak-anak Mak.
Ayah tanya Mak kenapa Mak tidak telepon suruh anak-anak jemput. Mak jawab, "Saya dah suruh Uda telepon budak-budak ni tadi. Tapi Uda kata semua tak berangkat."

Mak minta Mak Uda telepon anak-anak yang Mak tidak boleh berjalan balik sebab hujan. Lutut Mak akan sakit kalau sejuk. Ada sedikit harapan di hati Mak agar salah seorang anak Mak akan menjemput Mak dengan kereta. Mak teringin kalau Ateh yang datang menjemput Mak dengan kereta barunya. Tidak ada siapa yang datang jemput Mak.

Mak tahu anak-anak mak tidak sedar telepon berbunyi. Mak ingat kata-kata ayah , “Kita tak usah susahkan anak-anak. Selagi kita mampu kita buat saja sendiri apa-apa pun. Mereka ada kehidupan masing-masing. Tak p ayah sedih-sedih. Maafkan sajalah anak-anak kita. Tak apalah kalau tak merasa menaiki kereta mereka sekarang. Nanti kalau kita mati kita masih ada peluang merasa anak-anak mengangkat kita kat bahu mereka.”
Mak faham buah hati Mak semua sudah besar. Along dan Angah sudah beristeri. Ateh, Alang, Kak Cik dan Adik masing-masing sudah punya buah hati sendiri yang sudah mengambil tempat Mak di hati anak-anak Mak.

Pada suapan terakhir, setitik air mata Mak jatuh ke pinggan.

Kueh koci masih belum diusik oleh anak-anak Mak.

Beberapa tahun kemudian

Mak Uda tanya Along, Angah, Ateh, Alang, Kak Cik dan Adik, “Mana mak?”.

Hanya Adik yang jawab, “Mak dah tak ada.”
Along, Angah, Ateh, Alang, Kak Cik dan Adik tidak sempat melihat Mak waktu Mak sakit.

Kini Mak sudah berada di sisi Tuhannya bukan di sisi anak-anak Mak lagi.

Dalam isakan tangis, Along, Angah, Ateh, Alang, Kak Cik dan Adik menerpa kubur Mak. Hanya batu nisan yang berdiri terpacak. Batu nisan Mak tidak boleh bersuara. Batu nisan tidak ada tangan macam tangan Mak yang selalu memeluk erat anak-anaknya apabila anak-anak datang menerpa Mak semasa anak-anak Mak kecil dulu.
Mak pergi semasa Along, Angah, Ateh, Alang, Kak Cik dan Adik berada jauh di bandar. Kata Along, Angah, Ateh, Alang, Kak Cik dan Adik mereka tidak dengar handphone berbunyi semasa ayah telepon untuk beritahu mak sakit tenat.

Mak faham, mata dan telinga anak-anak Mak adalah untuk orang lain bukan untuk Mak.

Hati anak-anak Mak bukan milik Mak lagi. Hanya hati Mak yang tidak pernah diberikan kepada sesiapa, hanya untuk anak-anak Mak..

Mak tidak sempat merasa diangkat di atas bahu anak-anak Mak. Hanya bahu ayah yang sempat mengangkat jenazah Mak dalam hujan renyai.

Ayah sedih sebab tiada lagi suara Mak yang akan menjawab soalan Ayah,

"Mana Along?" , "Mana Angah?", "Mana Ateh?", "Mana Alang?", "Mana Kak Cik?" atau "Mana Adik?". Hanya Mak saja yang rajin menjawab soalan ayah itu dan jawapan Mak memang tidak pernah silap. Mak sentiasa yakin dengan jawapannya sebab mak ambil tahu di mana anak-anaknya berada pada setiap waktu dan setiap ketika. Anak-anak Mak sentiasa di hati Mak tetapi hati anak-anak Mak ada orang lain yang mengisinya.
Ayah sedih. Di tepi kubur Mak, Ayah bermonolog sendiri, "Mulai hari ini tidak perlu bertanya lagi kepada Along, Angah, Ateh, Alang, Kak Cik dan Adik , "Mana mak?" "

Kereta merah Ateh bergerak perlahan membawa Ayah pulang. Along, Angah, Alang dan Adik mengikut dari belakang. Hati ayah hancur teringat hajat Mak untuk naik kereta merah Ateh tidak kesampaian. Ayah terbayang kata-kata Mak malam itu, "Cantiknya kereta Ateh, kan Bang? Besok-besok Ateh bawalah kita jalan-jalan kat Kuala Lumpur tu. Saya akan buat kueh koci buat bekal."

"Ayah, ayah ....bangun." Suara Ateh memanggil ayah . Ayah pengsan sewaktu turun dari kereta Ateh..

Terketar-ketar ayah bersuara, "Mana Mak?"

Ayah tidak mampu berhenti menanya soalan itu. Sudah 10 tahun Mak pergi namun soalan "Mana Mak?" masih sering keluar dari mulut Ayah sehingga ke akhir usia.

Sebuah cerita pendek buat tatapan anak-anak yang kadang-kadang lupa perasaan ibu. Kata orang hidup seorang ibu waktu muda dilambung resah, apabila tua dilambung rasa. Kata Rasulullah saw. ibu 3 kali lebih utama dari ayah . Bayangkanlah berapa kali ibu lebih utama dari isteri, pekerjaan dan anak-anak sebenarnya. Solat sunat pun Allah suruh berhenti apabila ibu memanggil. Berapa kerapkah kita membiarkan deringan telepon panggilan dari ibu tanpa berjawab?

Sumber: FB

Wednesday, August 24, 2011

Elak menjadi mangsa godam

Ketahui cara licik penggodam tembusi dinding keselamatan syarikat @ komputer peribadi

Baru-baru ini Gadjet menghadiri sidang media secara talian bersama Pengarah, Penyelidik Global, Pasukan Analisis, Kaspersky Lab, Costin Raiu di Romania.

Menurut Costin Raiu, emel merupakan alat utama yang sering digunakan oleh penggodam untuk menembusi dinding keselamatan sesebuah syarikat mahupun komputer persendirian.

Pengguna internet disarankan agar tidak membuka emel pelik yang diterima dengan mengepilkan Word, Powerpoint, PDF dan Excel yang tidak dikenali pengirimnya, sebaliknya perlu terus membuangnya daripada inbox emel.

WARNING ! ! ! ! THIS NOTICE IS DIRECTED TO ALL ON FACEBOOK:
IF SOMEONE IN YOUR PROFILE OR A FRIEND SENDS YOU A LINK THAT SAYS "VISIT THE NEW FACEBOOK", DO NOT OPEN. . . IF YOU DO, YOU CAN SAY GOODBYE TO YOUR FACEBOOK PAGE! THIS IS ACTUALLY THE WORK OF A HACKER WHO STEALS YOUR DETAILS AND REMOVES YOU PERMANENTLY FROM YOUR OWN PAGE.


Manakala sasaran yang sering menjadi mangsa godam merupakan individu yang tergolong daripada bahagian pengurusan atasan syarikat, Sumber Manusia, Penjualan dan Pemasaran kerana individu yang disenaraikan ini mempunyai akses mudah kepada maklumat penting sesebuah syarikat.

Emel yang sering dihantar pula biasanya dihantar daripada emel orang atasan seperti Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) dan emel yang turut dikepilkan bersama Word, Excel dan PDF. Cara godam ini sangat popular dan sering kali tidak disedari walaupun sudah digodam.

Oleh itu, untuk terus selamat menggunakan internet, pengguna dinasihatkan menggunakan Windows 7 (64 bit), Google Chrome untuk melayari internet kerana Chrome merupakan enjin carian yang paling selamat dan menggunakan VPN apabila menggunakan akses WiFi, selain memastikan Windows, MS Office, Adobe Reader dan Flash dikemas kini setiap masa.

Bagi memastikan keselamatan ketika melayari internet di mana jua, pengguna telefon pintar pula perlu memastikan tidak menggunakan sambungan WiFi luar, tidak guna kata laluan yang mudah dan memuat turun aplikasi tidak dipercayai.

Namun apa yang lebih penting ialah menggunakan kata laluan unik dan kuat seperti mempunyai kombinasi huruf, simbol dan nombor bagi setiap kata laluan, contohnya ~C@Nn13@#$%^~

Selain itu, pengguna internet juga dinasihati agar tidak menggunakan kata laluan yang sama bagi emel, perbankan dalam talian dan laman sosial kerana cara tersebut memudahkan lagi penggodam memasuki data dan maklumat peribadi pengguna.

Juga ketika melayari internet, pengguna internet perlu lebih peka terhadap setiap laman web, pastikan laman web yang dilayari mempunyai https:// terutamanya ketika membuat perbankan internet.

Sumber: Sinar harian 22 Ogos 2011

Tuesday, August 23, 2011

Awas dengan tektik licik penjenayah

Pesanan dari PDRM

Jika anda memandu diwaktu malam dan cermin kereta dilempar telur ayam, jangan on wiper atau pancut air. Terus memandu dengan apa yang mampu dilihat hingga tiba ditempat selamat. Ini kerana jika telur ayam bercampur air ia akan menjadi susu dan akan kaburkan 92.5% tahap penglihatan kita yang akan memaksa kita berhenti. Disitulah kita akan menjadi mangsa perompak. Inilah teknik baru yg digunakan perompak dijalanan.

Sunday, August 21, 2011

Cikgu!!

Terharunya!! Tadi jumpa cikgu masa saya kat sekolah rendah dulu. Walaupun dah 10tahun tinggalkan sekolah rendah, dan tak pernah jumpa cikgu tu selepas habis sekolah rendah, tapi dia masih ingat kat saya. Siap ingat nama penuh lagi. Selalunya orang kata, anak murid yang ingat cikgu, tapi cikgu pulak yang ingat dekat anak murid.

Tapi hari ni betul2 penat sebab sebelum terjumpa cikgu tu, saya pergi shopping barang2 elektrik. Orang lain sibuk shopping barang raya, saya pula sibuk dok beli barang elektrik. Mana tak nya, tengok orang lain buat kuih raya sendiri, teringin la jugak nak buat sendiri. Kalau tak, tiap2 kali raya, ada kuih 'tunjuk' je,hehehe. Lagipun sebelum ni tak cukup bajet nak beli barang2 tu. Tahun ni baru ada rezeki nak beli.

Nanti kalau ada resepi yang best2, saya kongsi dengan korang ye.

Saturday, August 20, 2011

Apa beza antara campaigns, buffered earnings dan metered earnings?


Campaigns ni biasanya kita dapat masa awal-awal join nuffnang. Tapi tak banyak sangat yang kita boleh dapat. Mesti korang dapat RM0.25 kan bagi tiap2 iklan? Kira ok la tu kan daripada tak dapat ape2.

Buffered earnings ni memang ramai yang suka. Nak tau kenapa? Sebab nilai yang kita dapat, lagi syiok daripada campaign. Boleh dikatakan setiap hari, nilai tu akan bertambah. Lagi best kalau dapat CTR(Click-through ratio) Bonus. Bonus ni kira macam hadiah dari nuffnang la sebab nilai klik pada iklan tersebut mencapai CTR sebanyak 0.2% atau lebih.

Metered earnings pulak ialah jumlah nilai bagi buffered earning yang kita dapat tu. Maksudnya disini, buffered earnings akan bertukar menjadi metered earnings setelah iklan tersebut tamat tempoh.

p/s: Tak kisah la nilai yang kita dapat, banyak atau sikit. Yang penting, elakkan daripada klik sendiri. Kan tak elok dapat duit dengan cara macam tu.

Friday, August 19, 2011

Petua menghilangkan bau hanyir ayam

Biasanya ayam yang baru dibeli akan berbau hanyir. Jadi saya nak kongsi tip untuk menghilangkan bau hanyir ayam.

Selepas dah kerat dan buang kulit ayam, rendamkan ayam dalam air yang dicampurkan dengan cuka. Rendam lebih kurang dalam setengah jam. Lepas tu, boleh la bilas ayam tu dengan air dan simpan. Bau hanyir ayam akan berkurangan.

Nak perah jus limau kasturi atau limau nipis pun boleh. Try la ye

Thursday, August 18, 2011

Homemade chocolate


Awal bulan hari tu ada order coklat yang kiut miut. Terliur tengok coklat yang comel dan warna warni, sebab tu order. Tapi tempah sikit ajela sebab nak rasa je. Lagi pun geram tengok coklat yang berbentuk kotak.



Macam-macam la makanan zaman sekarang. Ada macam2 jenis makanan dan pelbagai rupa. Kalau dulu selalu tengok coklat bentuk bulat, tak pun bentuk love. Kek pun dah cantik sekarang. Tak ada dah corak2 bunga biasa. Nak letak gambar sendiri pun boleh.

Coklat ni agak mahal daripada coklat yang ada dekat kedai-kedai. Tapi sesuai la kalau sapa2 nak jadikan coklat ni sebagai hantaran pertunangan ke, perkahwinan atau sebagai hadiah hari jadi.

Tuesday, August 16, 2011

Renungkan

Selangkah anak perempuan keluar dari rumah tanpa menutup aurat, maka selangkah juga ayahnya itu hampir ke neraka.

Selangkah seorang isteri keluar rumah tanpa menutup aurat, maka selangkah juga suaminya itu hampir ke neraka.

Setitik air mata ibu kerana perangai jahat anaknya, selamanya kamu dalam neraka selagi tiada keampunan dari ibumu.

Monday, August 15, 2011

Renungkan

Kalau mengharap pada manusia, kita akan kecewa. Tetapi kalau mengharap pada yang Esa, InsyaAllah tidak akan kecewa

Sunday, August 14, 2011

Tip mudah mencari muka surat bagi tiap juz al-Quran

Dalam al-Quran ada 30 Juz kesemuanya. Tapi macam mana nak cari juz tertentu dengan mudah? Biasanya orang akan buat tanda bagi tiap-tiap juz. Macam mana pula dengan al-Quran yang kita baru beli ataupun al-Quran yang dipinjam daripada rakan-rakan?

Kat sini saya nak kongsi cara yang senang dan cepat untuk mencari muka surat bagi tiap juz yang kita nak baca. Guna matematik yang ringkas je. Tak guna kalkulator pun tak pe.

1. Pilih juz yang kita nak. Contohnya juz 10. Kemudian tolak dengan 1

10 - 1 = A

2. Jawapan yang kita dapat tadi, didarab pula dengan 2

A x 2 = B

3. Kemudian letakkan nilai 2 pada jawapan yang kita dapat tadi

B 2


CONTOH:

10 - 1 = 9

9 x 2 = 18

# Jadi jawapannya ialah muka surat 182.

** Ada sebahagian al-Quran mempunyai muka surat yang berbeza dengan al-Quran lain, tapi cara ni tetap boleh digunakan kerana perbezaan muka surat hanya 1 atau 2 helai je.

Saturday, August 13, 2011

Teknik light graffiti

Hari ni belajar teknik baru iaitu 'light graffiti'. Sebelum ni tak pernah dengar pun pasal ni. Tapi tadi duk cari tutorial untuk guna dslr, terjumpa la entri pasal tutorial light graffiti. So saje la mencuba benda yang baru. (amek gambar biasa pun tak reti lagi, ada hati nak cuba tutorial ni,hehehe)

Untuk cahaya tu, saya guna lampu suluh LED dan lampu henset je. Tapi puas hati la dengan hasilnya walaupun tak menarik sebab pertama kali cuba teknik ni kan. Guna kamera kompak pun boleh.

Kalau guna tripod, hasil gambar ni lagi cantik. Tapi sebab tak beli tripod, letak kamera tu atas meja aje la.



Thursday, August 11, 2011

Nikon D5100 vs D7000

Banyak sangat pilihan kamera Digital Single-Lens Reflex (DSLR) di pasaran. Sampai tak tahu yang mana lagi bagus.

Ada yang baru beli D5100, tapi dah nak upgrade kepada D7000. Apa pun, tiap gadget yang ada di pasaran, terpulang kepada si pemakai untuk pilih yang mana satu.

Tadi tengah cari pasal perbezaan antara kamera D5100 dengan D7000, terjumpa la satu web ni (Nikon D5100 vs D7000). Daripada situ, baru la nampak perbezaan antara dua dslr ni.

p/s: Kepada sesiapa yang nak beli dslr atau apa sekalipun gadget yang ada, tepuk dada, tanya lah selera. Tapi sebelum nak beli, cari dulu info yang berkaitan dengan gadget tersebut supaya tak menyesal di kemudian hari =). Dan cari kedai yang boleh dipercayai dan harga yang murah

Wednesday, August 10, 2011

Meninggalkan tabiat menipu, percakapan kotor dan karut

Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud: "Sesiapa yang tidak meninggalkan menipu dan beramal dengannya, maka tidaklah Allah s.w.t. berhajat untuknya meninggalkan makan dan minumnya." (Riwayat al-Bukhari)

Baginda juga bersabda yang bermaksud: "Bukanlah dari itu, dari makan dan minum, namun puasa adalah dengan menahan diri daripada bercakap kosong dan lucah, maka jika seseorang memaki atau menyakitimu, maka katakan: 'Sesungguhnya aku sedang berpuasa,' " (Riwayat Ibn Khuzaimah, hadis sahih)

Tuesday, August 9, 2011

I love my Nikon ~~




Sunday, August 7, 2011

Buffered Earnings

Syukur sangat-sangat. Betul la kata blogger kat luar sana, “walaupun follower sikit, tak semestinya tak dapat BE”. Gembira sangat bila bukak akaun nuffnang. Tak kisah la dapat sikit pun, janji ada la jugak. Rasa macam nak tau je sape yang klik iklan tu sebab nak ucap terima kasih =).


Sebenarnya saje tempek iklan nuffnang ni kat blog. Mula2 tak caya pun yang iklan ni boleh buat duit. Yelah, kan zaman sekarang macam2 penipuan pasal duit ni. Tapi bila dah tengok sendiri hasilnya, baru la caya.

Tak sangka jugak, blog yang tak seberapa ni pun ada yang sudi singgah dan follow. Sayang kat korang semua!!

Lepas ni kena belajar lagi dengan blogger2 lain macam mana nak jadi penulis yang bagus. Mana la tau kot2 daripada ada blog, boleh buat novel pulak ke, hehehe (angan2 yang terlalu tinggi)

Terima kasih nuffnang!!

Terima kasih follower!!

Terima kasih blogger!!

Terima kasih kepada yang sudi singgah!!

Halim demam

Halim adalah seorang pemandu helikopter dan ditugaskan untuk pergi membuat pemerhatian di sekitar Kuala Lumpur. Tetapi malangnya pada hari itu Halim demam dan badannya menggigil-gigil. Dapat pulak bos yang sangat kejam. Halim tak membantah lalu menjalankan tugas. Baru sahaja helikopter itu naik setinggi 3 meter lalu terhempas balik ke tanah. Bos tanya "Macammaner bole terhempas ni?" Halim menjawab "Saya sejuk bos, saya tutup kipas".

Saturday, August 6, 2011

Anak dan Mak

Anak: Mak, ape dalam perut mak tu?
Mak: Adik kamu laa.....
Anak: Mak benci adik ke?
Mak: Ehhh, mak tak pernah benci anak mak...
Anak: Dah tu, knapa mak telan dia?
Mak: Betuah betul budak ni, nak kene hempuk ke !!!

Friday, August 5, 2011

Diazab kerana berbuka sebelum waktu

Daripada Abu Umamah al-Bahili bahawa dia mendengar Rasulullah bersabda yang bermaksud:

“Ketika aku tidur, dua orang lelaki datang kepadaku, mengangkat kedua-dua belah tanganku dan membawa aku ke sebuah gunung berbatu. Mereka berkata: ‘Dakilah.’ Aku berkata: ‘Aku tidak boleh melakukannya.’ Mereka berkata: ‘Kami akan memudahkan untuk kamu mendakinya.’

Maka, aku mendaki sehingga ke atas puncak gunung. Kemudian, aku terdengar suatu suara yang sangat kuat. Aku bertanya: ‘Suara apakah itu?’ Mereka menjawab: ‘Itu adalah jeritan para penghuni neraka.’

Kemudian, aku dibawa pergi dan aku melihat orang digantung pada buku lalinya, mulutnya terkoyak dan mengalir darah. Aku bertanya: ‘Siapakah mereka itu?’ Mereka menjawab: ‘Mereka ialah orang yang berbuka puasa sebelum masa yang sepatutnya.” (Riwayat al-Baihaqi)

Jika orang yang berbuka lebih awal menerima hukuman yang keras sedemikian rupa, bagaimanapula jika seseorang itu tidak berpuasa? Anak kecil yang belum mencapai usia baligh masih boleh dimaafkan lagi, tetapi ketegasan perlu ditunjukkan buat mereka yang sudah berstatus mukalaf.

Oleh: Mohd. Al-Adib Samuri