Halaman

Wednesday, August 24, 2011

Elak menjadi mangsa godam

Ketahui cara licik penggodam tembusi dinding keselamatan syarikat @ komputer peribadi

Baru-baru ini Gadjet menghadiri sidang media secara talian bersama Pengarah, Penyelidik Global, Pasukan Analisis, Kaspersky Lab, Costin Raiu di Romania.

Menurut Costin Raiu, emel merupakan alat utama yang sering digunakan oleh penggodam untuk menembusi dinding keselamatan sesebuah syarikat mahupun komputer persendirian.

Pengguna internet disarankan agar tidak membuka emel pelik yang diterima dengan mengepilkan Word, Powerpoint, PDF dan Excel yang tidak dikenali pengirimnya, sebaliknya perlu terus membuangnya daripada inbox emel.

WARNING ! ! ! ! THIS NOTICE IS DIRECTED TO ALL ON FACEBOOK:
IF SOMEONE IN YOUR PROFILE OR A FRIEND SENDS YOU A LINK THAT SAYS "VISIT THE NEW FACEBOOK", DO NOT OPEN. . . IF YOU DO, YOU CAN SAY GOODBYE TO YOUR FACEBOOK PAGE! THIS IS ACTUALLY THE WORK OF A HACKER WHO STEALS YOUR DETAILS AND REMOVES YOU PERMANENTLY FROM YOUR OWN PAGE.


Manakala sasaran yang sering menjadi mangsa godam merupakan individu yang tergolong daripada bahagian pengurusan atasan syarikat, Sumber Manusia, Penjualan dan Pemasaran kerana individu yang disenaraikan ini mempunyai akses mudah kepada maklumat penting sesebuah syarikat.

Emel yang sering dihantar pula biasanya dihantar daripada emel orang atasan seperti Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) dan emel yang turut dikepilkan bersama Word, Excel dan PDF. Cara godam ini sangat popular dan sering kali tidak disedari walaupun sudah digodam.

Oleh itu, untuk terus selamat menggunakan internet, pengguna dinasihatkan menggunakan Windows 7 (64 bit), Google Chrome untuk melayari internet kerana Chrome merupakan enjin carian yang paling selamat dan menggunakan VPN apabila menggunakan akses WiFi, selain memastikan Windows, MS Office, Adobe Reader dan Flash dikemas kini setiap masa.

Bagi memastikan keselamatan ketika melayari internet di mana jua, pengguna telefon pintar pula perlu memastikan tidak menggunakan sambungan WiFi luar, tidak guna kata laluan yang mudah dan memuat turun aplikasi tidak dipercayai.

Namun apa yang lebih penting ialah menggunakan kata laluan unik dan kuat seperti mempunyai kombinasi huruf, simbol dan nombor bagi setiap kata laluan, contohnya ~C@Nn13@#$%^~

Selain itu, pengguna internet juga dinasihati agar tidak menggunakan kata laluan yang sama bagi emel, perbankan dalam talian dan laman sosial kerana cara tersebut memudahkan lagi penggodam memasuki data dan maklumat peribadi pengguna.

Juga ketika melayari internet, pengguna internet perlu lebih peka terhadap setiap laman web, pastikan laman web yang dilayari mempunyai https:// terutamanya ketika membuat perbankan internet.

Sumber: Sinar harian 22 Ogos 2011

No comments: