Halaman

Thursday, August 4, 2011

Nyamuk VS Harimau

Antara harimau dengan nyamuk, yang mana satu anda takut dan akan rasa mengigil satu badan bila nampak haiwan tersebut?

---> Saya rasa, ramai yang akan jawab HARIMAU.

Tapi antara harimau dengan nyamuk, yang mana lagi berbahaya?

---> Mestilah NYAMUK. Tapi kenapa ye? Kan nyamuk tu kecik aje. Sekali tepuk pun dah mati!

Cuba anda ingat balik berita yang disiarkan dalam akhbar-akhbar. Sedikit je bilangan orang yang mati akibat dibaham harimau. Tapi bilangan orang yang mati akibat nyamuk adalah lebih tinggi kerana penyakit yang dibawa, semuanya berbahaya dan boleh membawa maut, contohnya seperti demam denggi, malaria dll.

Ramai yang takut dengan harimau kerana saiznya yang besar.
Samalah macam perbuatan zina. Ramai yang benci akan perkara ni. Tapi ada tak kita terfikir macam mana perbuatan terkutuk ni berlaku? Tak mungkin akan berlaku tiba-tiba je. Pasti ada permulaannya iaitu “ringan-ringan”.

Ramai yang tidak sedar dan menganggap perkara ini tidak serius. Malah ada yang rasa tidak bersalah apabila bersentuhan dengan ajnabi. Contohnya bersalaman sesama umat yang berlainan jantina. Banyak lagi perkara yang boleh membawa kita ke arah maksiat, tetapi kita tidak sedar. Contohnya keluar berdua-duaan, berbalas SMS yang tidak penting, berbual mesra antara lelaki dan perempuan, dll.

Walaupun kita nampak perkara ni kecik dan remeh, tapi sebenarnya perkara ini la yang akan membawa kepada kehancuran yang lebih besar. Sama lah macam kes nyamuk dan harimau tadi.

** Islam itu mudah, tapi jangan ambil mudah tentang Islam **

No comments: