Halaman

Monday, October 31, 2011

Tak ada gunanya lagi menyesal di kemudian hari

Di sebuah perkampungan yang terpencil..

Nenek: Cu, tolong ambilkan segelas air masak untuk nenek. Nenek dahaga. (dengan suara terketar2 dan seperti serba salah kerana terpaksa menyusahkan cucunya)

Cucu: Ye! (hmm, tak nampak ke yang aku tengah sibuk ni, rungut si cucu di dalam hati)

Nenek: Terima kasih Cu. (sambil tersenyum girang memandang wajah cucunya). Maaf la sebab dah susah kan Cu. Nenek dahaga sangat, tapi nenek tak boleh berjalan.

**sedang asyik membaca artikel di internet, terbaca tentang cerita kesedihan mereka yang telah kehilangan orang yang tersayang. Terasa seperti ada sesuatu yang telah menyentap di sanubari si cucu

Cucu: (Ya Allah, apa nak jadi dengan aku ni. Bila duduk berjauhan, aku rindu kan mereka dan berjanji dalam hati untuk membahagiakan mereka selagi hayat aku masih ada. Tapi baru minta tolong sikit, aku dah merungut macam2. Sedangkan aku bertuah kerana masih memiliki insan yang aku sayang, tetapi kenapa aku tidak menghargai setiap detik dan setiap saat yang Allah kurniakan kepada aku. Ya Allah, aku sungguh bertuah kerana masih mempunyai kesempatan untuk membalas jasa mereka, tapi kenapa aku sia-siakan)

Dah tak ada gunanya lagi kalau menyesal di kemudian hari kerana semuanya akan menjadi kenangan dan tak akan dapat dikembalikan lagi. Hargai lah orang yang anda sayangi selagi mereka ada.

No comments: