Halaman

Monday, May 22, 2017

Pentingnya Insurans Nyawa

Dengar je perkataan insurans, mesti rasa macam nak lari kan? Nak buat apa ambil insurans, tak penting pun!!
Haaa, ni la yang kita silap. Tanggapan kita yang macam ni la perlu diubah. Siapa kata insurans nyawa tak penting? Siapa kata insurans nyawa ni membazir dan merugikan? Sebenarnya orang yang tak ambil insurans nyawa ni la yang rugi.
Insurans kereta kita ambil, tapi kenapa insurans nyawa kita tak nak? Agaknya kereta dengan nyawa, yang mana lebih mahal dan bernilai? ~Thinking (-_-)! ~

Kita rasa terbeban nak bayar premium insurans tiap-tiap bulan dalam lingkungan RM100-300, lagipun kesihatan kita baik-baik aje selama ni. Kalau sakit pun, demam biasa je. Tapi pernah tak kita terfikir kesihatan kita 10 atau 20 tahun akan datang? Adakah selama-lamanya kita akan sihat? Kalau masa tu kita sakit dan memerlukan kos rawatan yang berpuluh-puluh ribu, macam mana kita nak buat? Agak-agak ada tak orang yang murah hati nak tolong bayarkan bil hospital kita? Tapi kalau ada insurans, bil hospital kita akan dibayar oleh syarikat insurans walaupun kita baru bayar premium tu beberapa kali. Contohnya tiap-tiap bulan kita bayar RM150, tetapi jika sesuatu terjadi pada kita seperti kemalangan atau sakit pada bulan kelima kita dilindungi oleh insurans, insurans akan bayar bil tersebut walaupun jumlah premium yang kita baru bayar adalah RM 750.

Renung dan fikir-fikirkan 😊

No comments: