Halaman

Tuesday, June 1, 2010

Teka - teki simple

Hr ni aku baca majalah. Xpayah la aku bgtau majalah ape. Kalau korang baca, mesti korang tau punyelah. Tergelak sorang2 aku bile baca satu artikel pasal teka-teki. Macam terkena kat batang idung sendiri,hahaha.

Artikel tu berbunyi lebih kurang macam ni :-

Seorang penjual telur ayam (Ali) bersama seorang rakan (Ahmad) die ni duk berborak kat kedai si Ali. Borak punya borak, si Ahmad nak berteka-teki dengan si Ali. Ahmad pun terlintas nak bagi teka-teki pasal telur ayam sebab kebetulan die nampak telur ayam kat kedai Ali. Lalu bertanyalah Ahmad kepada Ali, "Benda apakah yg berbentuk macam telur". Senang sekali soalannya. Tapi Ali amek masa yang lama untuk berfikir. Tp xdapat jawab jugak. Pas tu die tanya klu2 bagi soalan tu. Lalu Ahmad menjawab, warnanya pun menyerupai telur. Walaupun dah diberi klu2, Ali xboleh jawab jugak.
Ahmad mengeleng2 kan kepala nya dan memberikan jawapan kepada sahabatnya itu. Iaitu "TELUR AYAM LAH!!".

Moral value nya, kita kena la hargai apa yang berada berhampiran dengan kita. Jangan menyesal di kemudian hari bila orang di sisi kita telah tiada. Kenapa manusia nampak apa yang berada jauh daripadanya berbanding yang sentiasa berada di sisi? Aku pun bayak buat salah, jadi mulai hari ni, aku berazam nak berubah.

No comments: