Halaman

Monday, August 1, 2011

Budaya couple

Alangkah indahnya bercinta selepas berkahwin. Zaman dulu-dulu, iaitu zaman ibu bapa kita, kebanyakan daripada mereka bercinta selepaas kahwin. Saya yakin ramai di antara ibu bapa kita yang tidak kenal pasangan masing-masing sebelum mempunyai ikatan yang sah. Ibu bapa saya juga begitu. Mereka tidak pernah kenal antara satu sama lain sebelum berkahwin. Mereka hanya berkenalan setelah diijabkabul. Alhamdulillah sehingga kini, mereka bahagia bersama.

Sekarang, dunia dah berubah. Sukar untuk mencari pasangan yang bercinta selepas kahwin. Kalau ada pun, satu dalam seribu.

Saya pernah dengar budak-budak sekolah sekarang kata kalau tak ada pasangan, orang tu ketinggalan zaman.

Yang membuatkan saya lagi terkejut apabila ada di antara mereka yang bangga dan menghebohkan perbuatan terkutuk yang mereka telah lakukan bersama pasangan masing-masing. Tanpa ada perasaan malu, mereka menceritakan pengalaman itu pada rakan-rakan. Lebih menyedihkan lagi apabila mereka seolah-olah mengutuk dan mencaci mereka yang tiada pasangan kekasih dan tidak pernah melakukan zina. MashaAllah.

Kepada pihak yang bertanggungjawab, tolonglah laksanakan hukuman yang telah tertulis di dalam al-Quran. Saya tak sanggup lagi melihat dan fikir keadaan negara kita dalam masa 10 tahun akan datang. Penjenayah juga seolah-olah dah tak ada rasa takut untuk melakukan jenayah di negara ini.

2 comments:

miejah said...

mcm2 berlaku skrg...masyaAllah..

intan syafinaz said...

betul2..hrap semua masalah ni akn bkurang..