Halaman

Tuesday, July 26, 2011

Cara elak penyalahgunaan laman sosial

Nak melayari laman sosial tidak salah. Tetapi perlu kena dengan caranya.

Cara untuk elak dari menyalahgunakan laman sosial:

1. Apabila ada seseorang yang Add akaun FB kita, perlulah ditapis dahulu. Kenapa perlu terima rakan yang tidak dikenali?

2. Bagi pasangan yang sudah berumahtangga, sebolehnya elakkan daripada add atau terima friend request daripada rakan yang berlainan jantina dengan kita. Mungkin kita ingin berkawan sahaja, tetapi siapa tahu perkara yang akan terjadi kelak? Lebih baik mencegah sebelum terlambat.

3. Kalau rakan-rakan berlainan jantina menghantar komen atau berchatting dengan kita, pastikan anda berbincang perkara yang penting sahaja. Kalau nampak dah tak ada benda penting yang dibincangkan, hentikan saja perbualan tu.

4. Lagi elok jika kita tidak membuka akaun laman sosial kalau tidak ada sebarang kepentingan. Tetapi kalau nak buka juga, apa salahnya jika kita berkongsi akaun dengan pasangan. Jadi tiada apa-apa rahsia antara kita dan pasangan.

5. Kalau kita dan pasangan mempunyai akaun sendiri, pastikan kita tahu alamat email dan kata laluan akaun antara satu sama lain. Kalau pasangan kita marah dan tidak bagi kata laluan tu, hati-hati lah. Mungkin dia ada merahsiakan sesuatu daripada kita.

No comments: