Halaman

Thursday, July 21, 2011

Tip menjimatkan pengunaan minyak kereta

Agak tertekan bila harga barang-barang sentiasa naik. Tapi gaji tetap sama. Jadi sebagai pengguna yang berhemah, kita kena la berjimat dalam apa pun keadaan.

Ni ada beberapa tip yang boleh diamalkan oleh kita semua, terutamanya yang guna kenderaan sendiri untuk pergi kemana-mana.


TIP:

1. Memandu dengan kelajuan yang sesuai:

Ketika menuju ke plaza tol atau membelok di selekoh tajam, jangan sesekali menukar gear, misalnya gear 5 terus kepada gear rendah dan brek secara mendadak.

2. Kurangkan berat/bebanan kereta:
Jangan bawa barang yang tidak diperlukan kerana semakin berat beban yang dibawa, makin bertambah penggunaan minyak kereta. Penambahan berat sebanyak 50kg meningkatkan penggunaan minyak sebanyak 2 peratus.

3. Tayar diisi dengan tekanan angin yang betul:
Tekanan angin yang tidak mengikut spesifikasi mengakibatkan penggunaan minyak bertambah 5 peratus. Tayar yang kurang tekanan angin menyebabkan kereta dipandu menjadi lebih berat.

4. Lakukan penyelenggaraan dan servis berkala:
-Pastikan palam pencucuh, tali kipas dan penapis udara diperiksa secara berkala.
-Lebih perlahan anda memandu, lebih jimat minyak digunakan. Memandu melebihi 90 km/j akan meningkatkan penggunaan minyak.

5. Matikan enjin kereta ketika menunggu seseorang:
Ketika menunggu seseorang, matikan enjin dan buka tingkap. Ketika memandu, gunakan gear yang bersesuaian. Pemanduan dengan kadar yang laju pada gear rendah boleh meningkatkan penggunaan minyak sehingga 45 peratus.

6. Membrek pada jarak yang selamat:
Jika hendak berhenti, perlahankan kenderaan dari jarak yang selamat. Elak daripada brek secara mengejut.

7. Panaskan enjin sebelum memulakan perjalanan:
Hidupkan enjin sekurang-kurangnya 5 minit sebelum memulakan perjalanan. Juga elak perjalanan yang dekat. Kalau perjalanan yang dekat, lebih jimat menaiki motosikal atau berbasikal sahaja.

8. Gunakan saiz tayar dan sport rim yang sesuai:

Siaz tayar dan sport rim yang tidak sesuai menyebabkan penambahan penggunaan minyak sebanyak 10 peratus

9. Isi petrol pada waktu yang sesuai:
-Sesuai diisi pada waktu pagi dan malam kerana cuaca sejuk mengurangkan minyak daripada termeluwap ke udara.
-Elak mengisi minyak terlalu penuh atau sehingga tertumpah.

10. Barang yang perlu dibawa:
Bawa barang penting sahaja seperti alat membaiki kereta dan alat yang dapat membantu ketika kecemasan. Carrier (alat membawa barang atas bumbung) boleh menambahkan penggunaan minyak sebanyak 5 peratus.

No comments: