Halaman

Tuesday, July 26, 2011

Salahkah ada abang, kakak atau adik angkat?

Saya pernah terdengar kata-kata dari seorang lelaki ni, "Aku jumpa adik angkat aku(perempuan) sebab dia ada masalah keluarga. Dia cuma nak luahkan perasaan sedih dia dekat aku. Salah ke? Lagipun dia adik angkat aku. Aku dah anggap dia macam adik aku dan tak anggap lebih dari tu".

Ramai orang yang dah tersalah anggap dengan istilah adik beradik angkat. Bila ada adik beradik angkat, ramai yang fikir hukumnya sama seperti adik beradik kandung. Walaupun sudah anggap mereka sebagai keluarga kandung, hubungan mereka tetap ajnabi dan bukan mahram kerana hukum Allah tetap tidak berubah hanya dengan sesuatu anggapan.

Anggapan lelaki tersebut salah kerana apabila dia berjumpa berdua-duaan dengan adik angkat, ia adalah berkhalwat kerana mereka adalah bukan mahram. Perempuan tu boleh jumpa rakan-rakan perempuan yang lain jika ada masalah dan ingin luahkan perasaan. Tidak ada sebarang alasan kukuh kenapa dia perlu jumpa abang angkat kerana ini akan menimbulkan fitnah.

Trend remaja sekarang ialah mempunyai adik beradik angkat yang berlainan jantina dengan diri mereka. Apakah alasan mereka? Kenapa tidak ambil sahaja mereka yang sama jantina dengan kita? Fikir-fikirkan

No comments: